RECENZE  – CARPE DIEM

DEKADENTE MORFIN

autor: Bob Goth Lučan

Nová generace temnoty je tady

DekadenteMorfin,  21. 5. 2015

BRATRSTVO LUNY – Carpe Diem 2014 Kralupy Nad Vltavou

Nalijte si dobré víno a nechte se obejmout světlem svíčky. Hrabě RX Thamo a Lord Darkthep pro vás připravili čtvrtou nahrávku na téměř hodinové ploše, kde se dostanete jak do vzdušných zámků mystiky tak i do chladné reality nechtěného systému… Předně bych chtěl poznamenat, že se Bratrstvo Luny posunulo o obrovský kus dál. Otázkou ovšem zůstává – kam dál? Snad mi nebudou mít kluci za zlé, že je díky mé letité zkušenosti nebudu považovat za ryze gothic rockovou skupinu, ale spíš za určité „temné rockové sdružení“, jež na mě osobně působí velmi muzikálovým dojmem. Přestože musím konstatovat, že na mě tu a tam tohle dílo působí lehce rozhádaně, tak hudba a zvuk jsou dotaženy téměř k dokonalosti. Čtverku „Mezi Sfingami“ si s chutí poslechnu i opakovaně, hlavně z toho důvodu, že mám rád v hudbě orientální motivy. Na jednu stranu se mi líbí ona básnická poetičnost, jež deskou proplouvá, přesto mě jemně irituje občasná „sborovost“ a rádoby chladná deklamace evokující například řádový systém Daniela Landy. Paradoxně je z toho všeho najednou vystřižené kytarové sólo, které kompozici „La Bastille“ příjemně uzavírá. Mé subjektivní postřehy mohou být na hony vzdálené od ostatních, oficiálních zdrojů, nečtu Spark ani moc nenavštěvuji hudební servery. Nepíši to proto, abych se potom musel obhajovat, ale protože to tak cítím a slyším. O intro mluveného slova se nepostaral nikdo menší než Petr Štěpán, předák gothic rockové skupiny XIII. století. Upřímně nejvíc goticky na mě působí rozstřel třetího songu 2084? Tohle futuristické snění mi připomnělo XIII. století v období Metropolis a Vendeta. I ten lehce elektronický náboj je tam velmi sympatický. No a když k tomu připočtu holky, jak mají v bookletu i videu uniformy v Laibachovském stylu, působí vše velmi rajcovně. Obal, booklet je jako vždy nádherně zpracovaný. Vlastně je zajímavé, jak je tady propojená strojová strohost z dojemnou rockovostí a oduševnělými texty, jež jsou vyzpívány až do těch nejněžnějších, popových poloh. Nová generace temnoty je tady a je jenom na Vás posluchačích, jak se s tím poperete. Na začátku jsem říkal, že to na mě nepůsobí jako gothic rock, protože já mám raději „neprogresivní věci“ obnažené až na kost. Holt starý punker 80. let se nezapře. Přesto všechno kolik současných českých kapel může o sobě říct, že hrají skutečný dark hard rock?

Napsal: Bob Lučan Dekadent

BRATRSTVO LUNY – CARPE DIEM (2014)

01. Carmina I/IX