Lands of Kafka, golem or Elisabeth Bathory present their dark/goth music manifesto for the second time! Anthology “Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol·II” introduces the selection of the most interesting current projects from the dark heart of Europe. Download 25 tracks from Czech and Slovak artists for free.

Webzinu Sanctuary.cz se již několik let s úspěchem daří kultivovat české gotické prostředí. Jedním z nejvviditelnějších výsledků tohoto snažení se před třemi lety stala obsáhlá kompilace „Dark Tunes From Czech and Slovak Caves“ mapující aktuální hudební stav subkultury. Nyní vychází její pokračování.  (zdroj: Music server)

Singl Bratrstva Luny „Baldachýny mraků“ vyhrál hlasování kompilace a následně byl zvolen za otevírák celého projektu!

Skladby: Baldachýny mraků (Bratrstvo Luny), White Quarantine (Decent Ruins), Zjitření (Noví Lidé), Cart Of Life (Tear), Restart (Love My Science), Heartburner (Stereo Songbird), Bože Odpověz (single version) (Das Funus), Your Ghost (Výsměch?), Spider’s Waltz (Dave Von Tenebrae), Desperado (Cathedral In Flames), Černá Víla (Epadun), Odin’s Quest for Wisdom (Nemuer), Entwined In Emptiness (Vespertine Soul), Karlák (Schwarzprior), Coward De La Macho (MeanMeme), Cursed (The Opposer Divine), Horiace bariéry (Projekt203), Cliché (Bolehlav), Stupid Game (Isiolia), Sanctuary (Project Jara-J), Covardice V1.0 (Kifoth), Alone (GoLeave), Binarea Remix-01A1 (Last Influence Of Brain), Dei Irae II (Skrol), S bubákem (Fuj Kluk)

Dunění z temných jeskyní pokračuje i na druhém manifestu české gotické scény

     Recenzi prvního dílu jsme v dubnu, s jistým zpožděním od vydání, zakončili slovy: „První gotická vlaštovka letí vysoko. A říká se, že jaro nedělá. Tahle ale ano. Sanctuary.cz vykonává ve svém oboru skvělou práci. Kompilace ‚Dark Tunes from Czech and Slovak Caves‘ tento fakt potvrzuje. Výsledek navíc může posloužit i jako jakýsi pomník domácí gotické subkultuře, varianta rok 2017. Pokud se v dalších letech podaří navázat, mohl by to být skvělý způsob, jak pravidelně mapovat jeden z periferních proudů současné kultury.“ A ejhle, pokračování je tu. Koncept selekce ze zaslaných nahrávek zůstává, shodný je i počet zastoupených projektů a skladeb – pětadvacet – a v podstatě i stopáž. Co zní z českých a slovenských temných jeskyní s několikaletým odstupem a co se na této scéně změnilo?

     Stejně jako v případě jedničky i dvojka odpovídá velice jasně a sebevědomě. Tytam jsou doby, kdy jsme se museli spolehnout jen na klasiky žánru, tedy nepostradatelné XIII. století a jistotu v podobě Bratrstva Luny. Na tomto výběru je zastoupená jen druhá jmenovaná. Kromě nich se znovu setkáváme se jmény a de facto už i žánrovými klasiky jako Noví lidé nebo Das Funus, z již prověřených uskupení se poprvé objeví Skrol (noiseová „Dei Irae II“ je v pozitivním slova smyslu nejnáročnějším kusem na albu) či Schwarzprior, jejichž „Karlák“ má trochu humpolácký, ale pádný text, boduje však nekompromisní atmosférou. Je příjemným zjištěním, že se sestava kapel neopakuje. Svědčí to o jediném – podhoubí temné hudby sahá daleko. Pětadvacet skladeb pokrývá poměrně široký záběr temné nemetalové hudby, od klasického gothic rocku přes synthwaveové výlety a melancholie dark ambientu a neofolku až k industrialu hrubšího zrna. Kolekce je to celistvá, drží výborně pohromadě jako celek, nedrolí se na jednotlivé kusy. Dá se v předloženém seznamu odhalit nějaký sjednocující trend? Žánrový rozptyl je, jak jsem již výše uvedl, celkem široký, přesto mám dojem, že se ve druhém pokračování kompilace více do popředí dostávají kytary. Tu vyloženě v podobě echtovního gothic rocku, tu v kombinaci s výraznější elektronikou.

     Zástupcem první skupiny budiž vycházející hvězdy Cathedral In Flames, jejichž „Desperado“ je první ukázkou z chystané desky. Čeština, respektive slovenština je opět poněkud v menšině a je trochu škoda, že i to málo, co se z rodného jazyka dokázalo prosadit, se až zbytečně plní poněkud kýčovitými a značně nadužívanými obrazy. Naštěstí je zde i prostor na nadhled (Fuj kluk – „S bubákem“), který ukazuje, že onu nezbytnou temnotu uchopit i jiným způsobem, než jsou hřbitovní klišé a kontrast kráska a zvíře (viz takoví slovenští Epadum, kteří ovšem dostávají plusové body za výbornou náladu skladby). Máte-li dojem, že je léto až zbytečně prosluněné, tahle sbírka přivolá příjemně potemnělou náladu. Hodila by se více ke spadanému vlhkému listí na hřbitově kolem dušiček, tyto pocity však evokuje velice dobře a ve všech možných podobách. Temná hudební scéna rozhodně neupadá, druhé pokračování výběrovky „Dark Tunes From Czech and Slovak Caves“ potvrzuje to, co nastolilo to debutové. Přináší solidní porci kvalitní hudby, která má svou vlastní tvář a která si s temnotou, depresemi, smutkem a vším negativním v našich životech (gotici by nepochybně nesouhlasili) pohrává překvapivě barvitě. A o stupínek lépe než před třemi lety. Dotáhne to třetí pokračování, bude-li nějaké, až na absolutní známku?  (zdroj: Musicserver, Jiří |V. Matýsek)