RECENZE  – DECADE

FOBIA zine

autor: Johan

BRATRSTVO LUNY – Decade /Gotická duše 2006-2016

2CD 2016, LunArt Music / gotický rock / Česko

25. 1. 2017

Bratrstvo Luny se zrodilo v krvi, zpívá se v první skladbě BRATRSTVA LUNY, se kterou se v roce 2007 mohla veřejnost seznámit. Otevírala debutové demo „Gotická duše“, které vyšlo na páleném CD v limitovaném nákladu 313 kusů, který je dávno rozebraný. Kapela, nebo tehdy spíše projekt, vznikla v roce 2006, v roce 2016 tedy oslavila deset let existence, a bylo co slavit – po demu vyšla tři plnohodnotná alba vypravená v nádherných obalech, jeden nosič neřadový a kapela odehrála řadu speciálních koncertů na prestižních pódiích. K výročí si nadělila 2CD obsahující první demo v původní podobě na jednom CD, na druhém pak týž materiál nahraný znovu v lepších podmínkách plus čtyři bonusové speciální songy.

O demu jsem se rozepsal v čase vydání dostatečně, odkážu tedy na tehdejší recenzi a budu se věnovat CD číslo dvě, označenému jako Modrá růže. Ostatně modrá růže (a modrá barva obecně) je všudypřítomným symbolem velkoryse pojatého bookletu. Marně přemýšlím, jestli u nás loni vyšlo něco tak nádherně zabaleného, nejspíš ne, a i když je samozřejmě grafika vnímána subjektivně, nad tímto kompletem musí zaplesat i nejnáročnější oko. V hlavní roli gotické krásky se objevuje Tereza Holubová (roli modelky si vyzkoušela už na „Carpe Diem“), stylově nalíčená do modra, oděná v luxusních gotických šatech či peleríně, s nezbytnou modrou růží, případně s rozsvícenou lucernou. Osm fotografií porůznu umístěných v čtyřpanelovém digipacku a 24stránkovém bookletu zaujme na první pohled, na druhý pak velké množství dalších fotek či reprodukcí plakátů lemujících historii souboru, a na třetí texty, nejen skladeb, ale obecně doprovází nahrávku spousta informací převzatých z různých hudebních periodik, osobní vyznání kapely, ale i slova Petra a Pavla Štěpánových či hudebních publicistů nejen na adresu coveru HNF, který Modrou růži uzavírá.

Ale popořadě… BRATRSTVO LUNY si k narozeninám sice nadělilo znovu nahrané první demo „Gotická duše“, ale nejde o zcela nový záznam. Části skladeb už se lepšího zvukového a instrumentálního kabátu dostalo v minulosti, aby si fanoušci mohli udělat obrázek, jak by kapela zněla, kdyby demo pořídila v lepších podmínkách a s živým bubeníkem (debut byl pořízen v domácím studiu a s programovanými bicími). Už v roce 2008, kdy původní kvartet doplnil živý bubeník, vznikly nové verze „Batrstva Luny“ a „Jména růže“, pro reediční potřeby přejmenovaného na „Nomen Rosae“. Třetí „nenovou“ položkou je „Fantasmagorie“, jejíž přearanžovaná verze vyšla na bonusovém CD přiloženém k albu „La Loba Ante Portas“. Nejen tyto tři položky, ale i další čtyři samozřejmě doznaly drobných změn, v první řadě díky zapojení vzpomínaných živých bubnů, výraznější baskytary i mnohem přirozenějších kláves. V druhém sledu významně přitlačil na pilu i Xpíl, který pracuje s hlasem variabilněji – zatímco napoprvé v podstatě nasadil jeden výraz, tentokrát nechybí šepot, procítěný čistý zpěv ani dramatičtější polohy. Další plusové body pak přináší dynamičtější a barevnější zvuk (studia Kobdzey a Sono).

I když po novu zní „Gotická duše“ zajímavěji a vyspěleji než původní nahrávka, interesantnější jsou na druhém kolečku čtyři songy označené jako Decade bonusy. Ve dvou případech jde o zcela nové kousky a zajímavostí je, že jejich autorem není Darkhtep, autor prakticky všech skladeb kapely, ale zpěvák Xpíl resp. druhý kytarista Pšotek. „Největší z pierotů“ je nesmírně zajímavý kousek, přijde mi, že se BRATRSTVO LUNY vrací zpět v čase, do dob, kdy se z post punku klubal gotický rock. Úvod je postavený na baskytaře a bicích, dalo by se říci ohlodaný na kost, postupně se přidává i kytara, ale rytmus je pořád spíše punkový a prostřední pasáž opět míří kamsi do minulosti, kdy si kapely teprve osahávaly možnosti využití kláves, leč tak, aby nezněly příjemně, ale industriálně. Zpěv je civilní, v textu má hlavní roli v Čechách narozený francouzský mim a herec Jean-Baptiste Gaspar Deburau. „Valkýry se bojí“ mají k běžné tvorbě BRATRSTVA LUNY blíž, přirozeně navazují na předchozí tvorbu, přičemž pochodové pasáže s ostrou kytarou mi přijdou o poznání lepší než poněkud bezzubý refrén; ke cti autora lze ale přičíst spoustu dramatických úseků, ve kterých se toho děje hodně a nechybí ani kytarové sólo. Slova snad popisují zlé časy a získávání odvahy k jejich překonání; za inspiraci slouží legendy i šelmy.

Následují dvě převzaté skladby, jedna od sebe sama, druhá od HRDINŮ NOVÉ FRONTY. Covery vlastních skladeb vlastně tvoří většinu materiálu na Modré růži, ale v případě „Vampyrismu psýché“ je specialitou účast Petra Štěpána, který skladbu jako host nazpíval. Záležitost hodná obdivu nejen s ohledem na Petrův výkon, ale hlavně kvůli tomu, že Petr se podobným angažmá poměrně sveřepě vyhýbá a když už na něco takového kývne, musí k tomu mít důvod i vztah. V bookletu ostatně uvádí, proč a jak ke spolupráci došlo. Ještě větší „nevztah“ má Petr Štěpán k coverům HNF. V knize, která loni zmapovala historii HNF, píše, že předělávání svých skladeb nesnáší, tady ale opět udělal výjimku, ba co víc, s bratrem Pavlem se netají tím, že jde o jediný cover HNF, který se oběma líbí (což opět dokládají slova obou bratří otištěná v bookletu). BRATRSTVO LUNY se k coveru postavilo po svém, z původní verze z roku 1988 (vyšla na demu „Dům na demolici“) zůstal beze změny text, zato muzika prošla výraznou proměnou a zrovna tak zpěv. Je to samozřejmě dáno tím, že BRATRSTVO LUNY používá mnohem širší spektrum hudebních nástrojů a Xpíl narozdíl od Petra Štěpána zpívá. I přes všechny variace ale skladba zůstala „nakažená“ původní verzí, což je v případě coverů nezbytné. Souhlasím s tím, co v bookletu píše Petr Korál – cover nemá smysl, když původní skladbu někdo přehraje co nejvěrněji originálu, zajímavý je, když do ní vloží cosi svého. A to BRATRSTVO LUNY dokázalo stoprocentně.

Sty procenty lze ohodnotit i celý komplet, zejména s ohledem na výpravnost a dokonalost obalu, který povyšuje artefakt na umělecké dílo té nejvyšší kvality. Co do kvality je samozřejmě demo z roku 2007 spíše průměrnou záležitostí, ale už tehdy bylo zřejmé, že dobré nápady duu Darkthep & R. X. Thámo nechybí; kulhalo provedení. V nových hávech působí skladby mnohem lépe, dospěleji, nicméně pořád jde o takový obyčejný gotický rock – až následující alba, zejména „Goethit“ a „La Loba Ante Portas“ ukázala kapelu jako kompozičně vyzrálou, instrumentálně i vokálně suverénní a ideově pozoruhodnou. Po „Carpe Diem“, které mě tolik neoslovilo, jsou dvě nové skladby příslibem do budoucna, hlavně díky větší žánrové pestrosti.

Seznam skladeb:

• CD Rudá růže:
  1. Bratrstvo Luny