RECENZE  – DECADE

ROCKPALACE

autor: Jan Holý

Bratrstvo Luny slaví gotickou dekádu nahrávkou v parádním balení

Před sebou mám dvě 2CD, které mě překvapují svým obsahem a rozsahem. Shodou okolností jsou to nahrávky spřízněných gotických kapel Bratrstvo Luny a Carpathia Castle. CC už jsem vyhodnotil jako jedno z nejlepších alb tohoto roku. Teď se vrhnu na graficky krásně vybavený digipak Bratrstva Luny– Gotická duše – decade 2006 – 2016. Bratrstvo je známé tím, že dbá na veškeré detaily své image. Proto také její nahrávky bývají zabalené do obalů, které jsou prostě nádherné. Málokdo má tak „vymazlené“ covery! Možná víte, že nahrávka „Gotická duše“ vyšla již v roce 2007. Jenže tehdy šlo o pálené CD s profesionálním obalem, které vyšlo v nákladu pouhých 313 kusů. Jsem rád, že mi jeden z těchto disků říká pane.
Deset let po prvním vydání vychází tato druhá edice rozdělená na dva disky. První disk patří Rudé růži, druhé CD je věnováno její modré „kolegyni“. Na prvním disku je původní nahrávka „Gotické duše“ a tatáž nahrávka je i na dalším disku. Jenže Modrá růže vznikla kompletně znova. Kapela ji prostě znovu kompletně nahrála v letech 2008, 2011 a 2016 a ještě k ní přidala čtveřici novinek. První sedmiskladbový disk tedy nebudu hodnotit. Ten má hlavně sběratelskou hodnotu. Pro fanoušky gotiky je téměř povinností. Druhému CD, které čítá 11 položek, prospělo nové nahrání. Skladby dostaly modernější ksicht. Všechny jsou trošku jinak zaranžované. Většina písní stojí na opakujícím se motivu kytar a deklamovaném zpěvu. Do toho všeho třeba z dálky zní stylové klávesy a samply. Skladby 8 – 11 jsou označeny jako „Decade bonusy“. Čtveřici otevírají dvě novinky „Největší z pierotů“ a „Valkýry se bojí“. „Největší z pierotů“ překvapí svižným tempem a hodně syntetickým zvukem plným vesmírných ruchů. A velice svěžím dojmem působí i marš „Valkýry se bojí“. Třetím bonusem je kompozice „Vampyrismus psyché“, kterou jako host nazpíval Petr Štěpán, frontman legendární gotické kapely XIII. Století! Ta začíná švihnutím bičem a přesně tak na mě působí i tento gotický pochod. Temný a úderný zároveň. Typický hlas Štěpána dává songu nový rozměr. Vše do sebe perfektně zapadá. Zde je potřeba vypíchnout hostování tohoto pěvce. Petr totiž běžně nezpívá na jiném než vlastním albu. Poslední bonusová píseň je coverem Štěpánových punkových Hrdinů Nové Fronty (HNF). Konkrétně jde o „Pochod hrdinů“. A opět je to parádní marš, který kladně hodnotí i jeho autoři!
Mám rád gotickou muziku. Překvapuje mě, že je v naší zemi, tak málo kvalitních interpretů, kteří se ji věnují. Kdybych měl vyhlásit nejlepší zpracování bookletu, tak volím Bratrstvo, které má tradičně grafický koncept vymazlený do posledního detailu. Čtyřpanelový digpak obsahuje 24stránkový booklet laděný do odstínů modré. Najdete v něm úplně vše. Kvalitní fotografie, které tvoří fotopříběh, ohlasy na tvorbu kapely a samozřejmě všechny texty. Když se začtu do jejich veršů, tak nacházím opravdu zdařilé metafory a šikovnou práci R. X. Tháma s českým jazykem. Jeho hravost je odzbrojující.
Vivat! Ještě se musím zmínit o tom, že jsem spolu s cédéčkem dostal do ruky i samizdatové noviny Trubadúr. Bratrstvo Luny totiž pořádá gotický festival Magická noc tubadúrů. Letos se odehrálo již 3. pokračování a rovněž potřetí vyšly noviny Trubadúr. Jeho redakcí tvoří dva lidé, renesanční umělec R. X. Thámo coby vydavatel a šéfredatkro a Blackmoon jako redaktor a jazykov korektor. Do novin přispívají oslovené osobnosti gotické scény. R. X. Thámo tvrdí: „Novinová platforma ´s kramériovskou aurou´ je vzdorem, protestem proti trivializaci mediálního diskursu.“

Jan Holý