DOBA: CARPE DIEM (2014 – 2015)
Událostmi nabitý rok, zřejmě vůbec nejhektičtější v historii Bratrstva Luny, symbolicky startuje 1. 1. velkým novoročním rozhovorem s R.X.Thámem Nemám tolik sil, abych si vytloukl z hlavy sen o dalším jedinečném projektu, který pro FOBIAzine připravil její redaktor Johan. Citujeme zde perex rozhovoru: BRATRSTVO LUNY ušlo hodně zajímavou cestu. Začalo jako studiový projekt, vydalo demo, neprodejné EP, debutové CD „Goethit“ a dosavadním vrcholem tvorby novodobých trubadúrů je skvostný 2CD book „La Loba Ante Portas“. K tomu je třeba připočítat pořádání exkluzivního festivalu stylově nazvaného Magická noc trubdúrů, k němuž dokonce vyšly speciální noviny Trubadúr… Ale co bude dál? Lze vůbec ještě přijít s něčím „větším“? Něčím, co by všechny takzvaně posadilo na zadek?
Z dnešního pohledu se jeví jako fantasmagorické, co všechno se v roce 2014 v táboře Bratrstvo Luny odehrálo. Pro účel historické črty to musíme hodně zjednodušit. V bruntálské tiskárně je pod dohledem zde pracujícího Deathera vytištěno druhé číslo novin TRUBADÚR, jehož premiéra se odehrála 21. června na Tolenstein festu na zřícenině hradu v Dalečíně za účasti kapel: XIII. století; Bratrstvo Luny; Carpatia Castle; Misty Ways a dalších. Druhého TRUBADÚRA s nadšením a ochotou propagují velké osobnosti dark indie scény, které většinou nevěřili, že se tento velkoryse pojatý donkichotský projekt navzdory digitálním platformám dočká dalšího vydání. Televizní reportáž nazvaná Kralupák vydává umělecký novinový občasník Trubadúr, kde je celý projekt nádherně zarámován do kontextu událostí, stojí určitě za zhlédnutí.
V tomto období je velkou Thámovou oporou Wlasow, který zajišťuje svojí perfektní polštinou komunikaci s tamní scénou, velmi přínosná je i jeho erudice ohledně historických znalostí, zejména dějin 2. světové války. Martin „Wlasow“ Vlasák dal také přímé inspirační impulsy k napsání skladeb „Utrpení z přežití“ a „Továrny na smrt Auschwitz-Birkenau“. Jedna klíčová mise se odehrála v rámci Castle Party, ta druhé nazvaná Tour de East Prussia byla na programu koncem června a začátkem července. Velkou historicky osvětovou cestu vedoucí až k Baltu absolvovali Deather, Wlasow a Thámo. Předmětem hodinových diskusí byl přístup k vytvoření coveru albového projektu Carpe Diem. Kde jinde se při zrodu zrůdné fiktivní Carpe Diem Corporation, která ovládla svět, inspirovat než v bažinách kraje Mamerki, Vlčím doupěti a na dalších místech včetně koncentračních táborů, které se zapsaly nejen do dějin evropských, ale i světových.
Hlavními tvářemi materializace projektu CARPE DIEM se stali mladé tanečnice Lenka Vořechovská a Terezka Holubová. Kde všude se fotilo a natáčelo v samotném srdci Prahy a kteří lidé to umožnili, to zůstane asi věčným tajemstvím. Jednalo se o vysoce umělecky ceněné a přísně chráněné destinace včetně suterénních prostor Strahovského kláštera. Celodenní focení proběhlo 6. září 2014. Natáčení videoklipu bylo rovněž natěsnáno do jednoho produkčního dne a to 20. září. Kromě pražských destinací se klíčovým místem příběhu stalo chátrající honosné sílo ve Všestudech. Zde bylo v jednu chvíli produkce na padesát lidí včetně výjezdní jednotky sboru dobrovolných hasičů z Minic s dvěma vozy. Videoklip 451°Fahrenheita byl natočen mladými polskými filmaři z produkčního týmu Skarzysko TVi ve složení Kornel Danielewicz, Kamil Bernatek a Lukasz Zuba, které Thámovi na Castle Party v roce 2013 doporučila ikona polské dark indie scény Barbara Dumańska. K poselství klipu uvedl v den jeho premiéry 10. října 2014 v rozhovoru pro Mělnický Deník R.X.Thámo: „Klip má velmi zneklidňující atmosféru i poselství. Musí shořet některé knihy, aby jiné mohly žit! Jestli mi nerozumíte, je zřejmě na čase sáhnout po skvělém románu Raye Bradburyho. A pak přemýšlet o současném stavu světa a viditelných i skrytých paralelách.“ Klip byl věnován k uctění památky novináře, publicisty a vysokoškolského pedagoga Mgr. Pavla Vernera, který v tento rok náhle zemřel.
Do dokončování coveru Carpe Diem se promítl velký stres a hektičnost všech propojujících se produkcí, jehož výsledkem bylo Deatherovo avizované ukončení spolupráce s Bratrstvem Luny. Jak pravil sám Jaromír, v bookletech Bratrstva se objevuje několik titulních coverů a to je velmi náročné na realizaci. Navíc Jaromírova tvůrčí svoboda nebyla nikdy tak velká, jak je zvyklý u jiných projektů, neboť u BL materializoval předložené vize. Deather odvedl znovu fantastickou, profesionální a velmi náročnou práci. Jaromír Deather Bezruč byl dvorním grafikem Bratrstva Luny v období 2009-2014. Kromě kompletní grafiky tří alb (Goethit; La Loba Ante Portas a Carpe Diem) je autorem loga Bratrstvo Luny, festivalu Magická noc trubadúrů i gothic rockových novin Trubadúr. BRATRSTVO LUNY pociťuje vůči Jaromírovi obrovský vděk za jeho mimořádný tvůrčí vklad do jeho uměleckých vizí a formování vlastní identity.
Ani samotné nahrávání alba, se neobešlo bez různých komplikací. Nejzásadnější změnou oproti třem předcházejícím počinům bylo vzdání se skladatelské dominance v rámci hudby od Darkthepa: „„Udělal jsem pár skladeb. Bylo to zhruba rozdělené půlka ode mě a půlka od kluků, že každý měl po jedné skladbě. Díky tomu je album pestřejší. A bylo to po dohodě s R.X., protože jsem říkal, že už nechci dělat skladby na celé album. Už jsem se cítil vyčerpaný a nechtěl jsem tak vařit z vody,“ uvedl Darkthep pro televizní dokument Na palubě Hindenburga.
Všeobjímající je i spontánní komentář, pořízený pro stejný film od hudebního producenta projektu Tomáše Kobdzeye Kašpara:„Děsně dlouhá štreka, s nejasnými konturami na začátku, ale došli jsme do cíle. A to považuju za hodně velký úspěch, protože jsme tam skloubili strašně moc světů, protože jsme se na tom autorsky podíleli všichni. Skloubit to, nebylo jednoduché, ale mám se to podařilo a to považuju za největší úspěch toho cédéčka, větší než kvalitu hudební a textařskou, která je si myslím také lepší než přechozích počinech. Ale to že jsme to dokázali dát dohromady a nepovraždili jsme se při tom, tak to je pro mě největší úspěch.“
Stylovou proměnu vedoucí k rockové pestrosti pozitivně ohodnotil i kytarista Martin „Šotek“ Šoltys: „Výjimečné je album tím, že je úplně jiné než ty cédéčka, co byly předtím. Hlavně obsahem! Forma zůstala více méně stejná, ale obsah se radikálně změnil. Už se nám to vymanilo z takového jakoby gothického pseudo klišé. Je to pestřejší, bohatší. Myslím si, že srovnání s nějakýma dalšíma kapelama už moc nehrozí.“ A dobře se při tvorbě alba i na koncertních prknech cítil speciální host projektu zpěvačka Anička Fokk: „S Bratrstvem se mi zpívá naprosto výborně. Protože spolupráce je skvělá, komunikace skvělá a muzika také skvělá.“ R. X. Thámova znalost potenciálu jednotlivých hudebníků ho vedla ke svěření hudebních textů, kterých se neujal Darkthep takto: titulní Carpe Diem Corporation svěřil Šotkovi, autorovi hitu Signum Diabolicum; baladu „Šafrán karpatský“ dostal basák Haik, který má rád intimní balady. Zamýšlené vize hapkovského šansonu „La Bastille“ se mohl ujmout jen jediný člen Bratrstva – Kobdzey! Matěj Lipský připravil hudbu pro singlový hit „451°Fahrenheita“, který R. X. Thámo následně otextoval. Kobdzeye napadlo dát na závěr alba koncepční rekapitulaci díla, při které se skladatelsky i aranžérsky opravdu vyřádil!
Emočním šrámem při dokončování desky byl spor o verzi zpěvu skladby „Carpe Diem Corporation“, která přímo navazovala na Horatiovy verše z intra v přednesu Petra Štěpána. Matěj Lipský nějaký čas vetoval (odmítal její umístění na album) skladbu s civilním projevem a trval na zařazení verze s „hrubším přednesem“. Nakonec došlo k dohodě, že na albu bude verze „čistá“ a na koncertech bude mít Matěj volné pole přednesu. Bravurně v několika větách několikaroční dílo kontextově zarámoval zkušený hudební publicista Blackmoon (SPARK): „BRATRSTVO LUNY opět nic neuspěchalo a na své třetí desce nazvané Carpe Diem se nechává zastihnout na vrcholu tvůrčích sil. Album svou barevností evokuje podzimní krajinu a hudební nápady rozmetá s brizancí tříštivého granátu. Kybernetické pazvuky, taneční rytmy, Ravelovo Bolero či „hapkovský“ šanson – to je jen špička ledovce toho, co se na desce děje. Zvýrazněním rockového náboje získala hudba ještě větší sílu než s metalovou podsadou minulého počinu a vstupní intro recitované Petrem Štěpánem z XIII. STOLETÍ nahrávce dodává punc svatého grálu. Vše korunováno vymazleným digipakem s tučným bookletem, jenž ve svých útrobách ukrývá precizně zpracovaný fotopříběh ilustrativně podtrhující poselství celého konceptu Carpe Diem.“
Magická noc trubadúrů 2 nabídla opět program hodný svého podtitulu: Musica, Thatrum, Magia. V Kralupském kulturním svatostánku se představili: XIII. století; Bratrstvo Luny; Ľahká Múza; Digital Angel (zaskakující za na poslední chvíli omluvivší se Deathcamp project); Rytíři Fortuny; Urbex team Kralupy; Jenny Nowak; Jaroslav Monte Kvasnica a další. Se svým stánkem extravagantní ručně vyráběné módy dorazila i první dáma polské Castle Party Barbara Dumańska. Bratrstvo Luny si užilo se svými speciálním hosty Aničkou Fokk, Michalem Kašparem, Lenkou Vořechovskou a Terezou Holubovou křest alba Carpe Diem, které křtil do poslední chvíle tajený kmotr, frotman XIII. století Petr Štěpán.
Hold festivalu vzdal Petr Štěpán, který zde uvedl exkluzivně svou jedinou zpívanou velmi sugestivní skladbu z projektu Hindenburg nazvanou „Bohové na strojích.“ Byla to neskutečná magie, přímo hypnotický zážitek, jak se po koncertě nechalo slyšet několik skalních fanoušků včetně spisovatelky Jenny Nowak. O druhé Magické noci trubadúrů vypráví dokumentární film Na palubě Hindenburga. Jedinou pihou na kráse dění byla menší divácká návštěva než v roce 2012, jen něco málo přes tři sta platících diváků. Jedním z hlavních důvodů byl souběžný koncert švédských industriálních metalistů Deathstars v pražském Meet Factory. Frotman Bratrstva Matěj Lipský do televizní kamery zarámoval své pocity z tohoto ranku: „Bylo to úplně super, moc mě to bavilo. Překvapilo mě, jak tady nebyl nikdo a najednou spousta lidí. Tak moc držím palec Jindrovi, aby se to zaplatilo, protože on je opravdu don Kichot téhle doby. Udělat takhle veliký a nákladný festival je velký risk!“
31.10. 2014 oznámilo svým fanouškům Bratrstvo Luny tuto neradostnou novinu: „Špatné zprávy se nějak kumulují. Ale za každou slzou je zase ukrytý úsměv… vše se zvládne …nad všemi negativy se klene jako most informace, že vyhořel server, kde hostovaly naše webové stránky (archiv zničen! …“popel z knih se stááávááá“) I v čase, kdy jste vděčni za každé prodané cd, je to věc velmi nemilá. Je to v řešení, stejně jako mnoho dalších věcí. Chráněnci Luny, držte nám palce, do roku 2015 vtrhneme s ilegální show CARPE DIEM, pevně věřím, že se všemi zažehnanými chmury;-).
Ohlédnutí za rokem 2014 skončíme pro Bratrstvo Luny fanatastickou rencenzí z tištěného magazínu ROCK & POP od matadora hudební publicistiky Petra Korála signovanou jako TIP ROCK & POP. BRATRSTVO LUNY – Carpe Diem, LUNART MUSIC 58:44, GOTICKÝ ROCK„ Na své vytrvalé a mimořádně poctivé cestě za odhalováním nových a připomínáním starých gothicrockových horizontů dospěla kralupská skupina (či spíše projekt) Bratrstvo Luny dosud jednoznačně nejdál. Přesněji řečeno, na třetím albu je vše v rámci (byť do jisté míry samozřejmě trošku svazujících) žánrových mantinelů dotaženo do téměř absolutní dokonalosti. Týká se to vlastně všeho: nejen uhrančivé melodické podmanivosti, ale celkového typicky potemnělého a přesto zvláštně oduševnělého výrazu, a to včetně vynalézavých, navýsost obrazotvorných poetických textů R.X.Tháma, který se dovedně vyhýbá těm nejprovařenějším žánrovým klišé (vlci, vampíři atd.) a častokrát trumfuje naprosto jedinečnou metaforičností („Kdo zaplatí vodu za Piláty, co se myjí?“). Navzdory tomu, že kytarista Darkthep, vrchní skladatel BL, je, stejně jako zpěvák Xpíl (Matěj Lipský), původem metalista, toho metalu tu moc nenajdete – když už, tak několik hodně nabroušených pasáží působí velice osvěžujícím dojmem. A že ani tentokrát nelze nevypozorovat lehounký inspirační dotek tvorby XIII. století? No a?“
2015
Nový rok Bratrstvo Luny vítá originálně pojatým rozhovorem, který vychází v lednovém čísle tištěného u nás nejčtenějšího rock metalového magazínu SPARK a nese podtitul Nech všechno špatné v rozvalinách … a neohlížej se! Jeho autorem nemůže být nikdo jiný než Blackmoon a to ještě neutušíme, že sparkovská trilogie bude dovršena o čtyři roky později, ale nepředbíhejme událostem. Velkou ctí pro platformu Bratrstva Luny budiž fakt, frotman XIII. století Petr Štěpán v anketě ABYSSzine mezi tři své největší hudební zážitky roku 2014 zařadil jeho festival. „Gotický festival Magická noc trubadúrů konaný v říjnu v Kralupech nad Vltavou. Festival měl opravdu skvělou organizační úroveň. Mezinárodní zastoupení z řad účinkujících i návštěvníků a zaujal svým přesahem od hudby až po divadlo, literaturu či fotografii,“ uvedl pro ABYSS zine Petr Štěpán.
Na Carpe Diem se objevují další recenze a to dokonce i v zahraničí. Polský hudební publicista Wojtek Sajkowski (Halotan Records) přišel s tímto ortelem: „Tato recenze se rodila velmi dlouho, protože jsem musel mít spoustu času, abych objevil všechny nuance a prolomil složitou strukturu kompozic tohoto alba. Ti, kteří neodloží album „Carpe Diem“ po prvním poslechu, budou štědře odměněni. Pro mě to je bezpochyby nejtěžší, ale i nejlepší album Bratrstva Luny.“
Další fantastickou recenzi plnou pochopení pro umělecký záměr sepsal znalec temné scény Bob Lučan (Dekadente Morfin) s názvem: Nová generace temnoty je tady. 28. května se v tomto roce již podruhé v Jihlavě setkávají Petr Štěpán a R.X.Thámo. Na této schůzce padl základ Magické noci trubdúrů 3. Petr Štěpán by o Magickou trojku moc stál a Thámo mu dal nabídku, že ji uspořádá, když mu pomůže dostát vysněmému podtitulu festivalu „Slyšte, jak vám děti noc hrají,“ a XIII. století zde vrátí do koncertního repertoáru kultovní skladbu české gotiky „Transylwanian werewolf“ a to po dlouhých dvaceti letech. Petr Štěpán si vzal čas na rozmyšlenou. S obrovskou mírou důvěry Thámovi pozradil, že XIII. století nahraje nové album, Thámo prý málem sletěl v restauraci Atrium ze židle, tohle nečekal ….
Bratrstvo Luny přijalo i druhou výzvu k účasti na XIII. ročníku Basinferfestu ve Spáleném Poříčí. Původně avizovaný přístup od produkce festivalu k Bratrstvu Luny, že bude totožný jako v roce 2013, se nenaplnil. Uvnitř Bratrstva proběhla rozjitřená diskuse, zda účast neodřeknout. Bratrstvo Luny se nakonec shodllo na tom, že Basinfirefest odehraje v maximálním možném nasazení! OKOLNOSTEM NAVZDORY! Dodrželo i slib a Janu Haberovi zahrálo speciálně na přání skladbu „Tělo je chrám“. Bratrstvo Luny však ustoupilo z účasti všech hostů a připravilo klasický koncertní set programu CARPE DIEM. Čas na úplný závěr sobotní večera v 0:40 hodin přišel kapele nedůstojný. Před festivalem se zrodila spolupráce s brněnskými nadšenci, kteří založili rock-metalový shop BETELNÉ HADRY. I na základě toho impulsu byla vyrobena třetí edice trik BL a tílek v dámském i pánském provedení. Bratrstvo Luny v pozdních nočních hodinách zahrálo osm písní pro překvapivě početné publikum. Koncertní show na velkém festivalovém pódiu si s Bratrstvem užily i tanečnice Lenka Vořechovská a Tereza Holubová. Na Basin dorazila i část skalních Chráněnců Luny na čele s Johannesem, který si pro kapelu připravil překvapení v podobě červeného trika s logem Corporace. Následné poděkování fanouškům od Bratrstva Luny na facebooku znělo: „Bratrstvo Luny má věrné fanoušky! Ti, kteří nesnáší plytkost a povrchnost streamového kýče, laciných spektáklů a frontální ataky šiků armád vzývajících formu na úkor obsahu, tak ti nám rozumí a umí číst a dekódovat naše poselství! Johannes je dlouhodobě Světlonošem Luny a jejích Chráněnců! Touto cestou ti, Honzo, děkujeme za všechny formy podpory na čele s majestátní empatií! A všem ostatním – zejména basinovským, kteří sledovali i přípravy na koncert. Stříbrné AVE jen pro Vás!;-).“ Johannesova odpověď zněla: „Já zase děkuji BRATRSTVU LUNY a R.X.Thámovi za to co děláte, jak to děláte a především s jakým fatálním odkazem, profesionalitou a originalitou – NAVZDORY! AVE, věčné AVE, prokletí básníci!“
Bratrstvo Luny přijalo pozvání od pořadatele shopu BETELNÝ HADRY na DARK MAGICAL NIGHT do Brna, který byl naplánován na 26. 9. 2015. To, že BL bylo uváděno jako překvapení večera, tak trochu dráždilo mostecké kolegy z kapely Carpatia Castle, kteří se prostřednictvím Zdeňka Svobody rozhodli záhadu vypátrat, což se jim brzy podařilo. Letité vztahy obou kapel pošramocované infantilní rivalitou zcela lapidárně vykresluje malá mediální přestřelka na sociálních sítích, kde zpěvačka CC Veronika Seidlová pod foto tanečnic Lenky a Terezky v kápích, které si připravily jako outfit k písni „Vampyrismus psýché“ napsala: „No vida, slečny vypadají v těch kápích skoro jako naše svícnice, snad si je na podiu nepopleteme :-).“ R. X. Thámo zdravici kontroval slovy: „… inspiraci bych spíš hledal u kapel typu UMBRA ET IMAGO apod. Apropó – svícenice (po dobu celého koncertu) už měli na pódiu třeba čeští Black Heaven a to v první polovině devadesátých let minulého století:-) ….viděl jsem je i živě v Rock Cafe … tak Ave v sobotu Carpathijci a holky si hlídejme!:-)“. Jednou si více i o podobných pitomostech přečtete v knize o Bratrstvu Luny, pokud se jí podaří dokončit. Bratrstvo Luny chtělo v pozici headlinera předvést něco speciálního, tak nachystalo premiéru skladby Matěje Lipského a R.X.Tháma „Největší z pierotů“. Anotace skladby zněla: Přímou inspirací pro sepsání textu byl stejnojmenný životopisný román Františka Kožíka o nejvýraznějším představiteli evropské pantomimy 19. století. Jean-Babtiste Gaspard Deburau byl francouzský mim českého původu. „ Jeho příběh je poutavým obrazem životní pouti hledajícího a po lásce a porozumění toužícího člověka. V období poroby byl i poslem naděje…“ Autor napsal román v době okupace. „…po vzrušených dnech přišel Mnichov. Cítil jsem tehdy skoro jako povinnost vyprávět českým čtenářům o slavném francouzském herci, který byl původem Čech. Byl jsem vzdálen od archivů a pramenů; zato jsem se všemi ostatními prožíval dobu, která i mému námětu vtiskovala nové poslání. Romantický příběh předměstského divadla se stal symbolem obecné platnosti. Chtěl jsem, aby vlastní bolesti a vědomí o utrpení ostatních naučily Deburaua obětavé lásce,“ napsal v doslovu k románu František Kožík. Lidé pak autorovi děkovali za umělecky zpracovanou naději znázorněnou „bojem malého mima proti všem“! Doslova psali: „Děkujeme za celý národ Pierotů!“
Skvěle zorganizovaný koncert v moravské metropoli byl pro Bratrstvo Luny zdejší premiérou. Během festivalové noci se dále představili: Carpatia Castle; Derias&Spars; Stoker; Sinnemia, Vorazz; Spirit(s)Days a kouzelník Jakub Balgoroth Kocourek. K dispozici byl i krásný narozeninový dort Betelek s logy vystupujících kapel. Byl to celkově vydařený večer. V archivu nám uvízla slova jednoho z pořadatelů akce Otakara Myšáka Hájka: „Vaše vystoupení bylo opět úchvatné a oslovilo mnohé z lidiček a co více i ty, jenž Vás neznali a slyšeli poprvé. Například dnes se mě jeden z návštěvníků Dark Magical Night ptal: „Co to bylo za kapelu, jak předčítali z knihy a měli na rukou takové pásky, no takovou, co máš na kabátu“. Řekl jsem, že BRATRSTVO LUNY a on „jo přesně tyhle myslím, byli skvělí a ta jejich skladba o upírech, ta mě dostala.“ Myslím si, že tohle je snad největší ocenění od člověka, který i po tolika dnech má pod kůží vaši tvorbu.“
2. 10. 2015 nás zastihla smutná zpráva, zemřel Matějův dědeček, vynikající herec a inspirativní člověk Lubomír Lipský. Bratrstvo Luny zveřejnilo kondolenci: „Projevujeme tímto upřímnou a hlubokou soustrast Matějovi i celé rodině Lipských. Matějův dědeček zůstane v naších srdcích jako symbol naplněného života a Mistr mezi herci! Děkujeme mu za radost a úsměvy, které prostřednictvím svého umění rozdával vždy měrou vrchovatou … ČEST PAMÁTCE LUBOMÍRA LIPSKÉHO. Na koci roku informovalo Bratrstvo Luny Chráněnce Luny touto tajemnou zprávou: V posledních čtrnácti dnech roku proběhlo několik klíčových schůzek, přímo se vztahujících k nejbližší tvůrčí a produkční činnosti Bratrstva Luny – Praha Žižkov, Praha Roztyly, Kralupy nad Vltavou, Brno, Jihlava, Louny, Štětí … mozaika se skládá! Držte nám palce, věrní Chráněnci Luny! AVE! NAVZDORY VŠEMU! Rozhodnutí dovršit trilogii Magických noci trubadúrů na domácí půdě, bylo šílené. Nepadlo by bez PETRA ŠTĚPÁNA a jeho ochoty změnit historii a zvyklosti XIII. století a v Kralupech po 20 letech vrátit exkluzivně do setlistu Třináctky gothic rockový magahit TRANSYLVANIAN WEREWOLF! Příprava pro oslavu desetiletí BRATRSTVA LUNY v kontextu dění a v tomto prostředí nemůže být větší produkční výzvou. Šílené kichotství Thámovo & Bratrstva Luny píše řádky dalšího velkého příběhu…