R.U.M. ZINE
Autor: All / 29. 9. 2010
Vytvářet mýtus slova „gothic“ je nesmysl
Tento rozhovor měl původně vyjít úplně jinde, ovšem osud tomu chtěl jinak. Proto se BRATRSTVO LUNY opět objevuje v R.U.M. zinu, ale tentokrát s opravdu pikantní příchutí. Pokec R.X. Thámem jsem uskutečnil v blízkosti hradu Bolków, kde v plném proudu probíhal tradiční festival CASTLE PARTY a možná právě proto se hlavní protagonista tolik rozpovídal…
Když jste jako BRATRSTVO LUNY začínali, říkal si, že je to jen takový váš projekt, kterým jste si chtěli udělat radost. A najednou se vám to v dobrém slova smyslu vymklo z rukou…
Ano! Když vidíš, že se ti něco daří, tak z toho máš zákonitě radost a dál přemýšlíš jak bys některé další věci udělal líp. Další věc je i ta, že když nahraješ demo, dostaneš pak rázem chuť udělat ještě něco víc, to znamená desku se vším, co k tomu patří. Hlavní věcí je však další chuť do práce, která po realizaci „Gotické duše“ byla. Postupně začaly vznikat skladby nové a z toho všeho pak vznikla myšlenka k realizaci koncepčního alba „Goethit“. No, a dnes je situace taková, že máme dobře nakročeno k realizaci druhého alba.
OK! Teď se však vrátíme opět o nějaký ten měsíc zpátky, a to k vašemu regulérnímu debutu. Existuje nějaká ucelená myšlenka, která album „Goethit“ provází?
Předpokladem jakéhosi duchovního růstu je, aby se člověk dokázal zastavit, uklidnit se a přemýšlet nad tím, kterak svůj život nejhodnotněji prožije. Cesta k tomu je však hodně složitá, ovšem pokud se v člověku probouzejí tzv. umělecké podněty (zajímá se o hudbu, čte, baví ho divadlo a filmy), tak by si mohl najít cestu k naší hudbě. V jednoduchosti je tedy tou vizí schopnost člověka nastavit si život tak, aby byl šťastný. Proto říkám, že člověk je v podstatě sám sobě čarodějem, sám sobě mágem. Naše album je v podstatě jedna z mnoha cest, kterou se člověk (posluchač) může vydat. Naše skladby jsou totiž o toleranci, lásce, oslavě pozitivních hodnot, respektu k historii atd.
Tvrdíš, že album je „pozitivní“, ovšem každý druhý označuje vaší hudbu jako temnou…
Temnota není nic strašnýho, dramatickýho ani zlýho. Je to naopak prostředí, které přivede člověka k meditaci a nějakým způsobem ho obohatí. Tady je právě ten obrovský kontrast toho nepochopení, které je navíc povrchní. Je nám neustále předkládáno co je zlý, co dobrý…to je svým způsobem historická deformace, která lidstvo odnepaměti tíží. Nicméně BRATRSTVO LUNY lidem nenabízí žádnou ideologii, pouze se umělecky vyjadřuje.
Patříš mezi příznivce klasického gothic rocku a s podobnou vizí si i BRATRSTVO LUNY zakládal. Jak moc těžké bylo ostatním kolegům v kapele vysvětlit svou vlastní představu, jenž čerpá z odkazu kapel, které tvoji kolegové v podstatě neznají a ani je neposlouchají? Připouštím, že v mnoha ohledech to může být i výhoda…
Z určitého pohledu to těžké je. Ulehčené to však je tím, že výhradním autorem hudby je Lord Darkthep. Když něco složí, sedneme si spolu a v podstatě vytváříme demáče skladeb, které jsou následně předloženy ostatním. K tomu všemu bych chtěl ještě dodat, že právě s Lordem se oba navzájem obohacujeme. Existuje mezi námi takové souznění duší, na kterém je vlastně BRATRSTVO LUNY postaveno. Lord Darkthep mě zkrátka dokáže svým postojem k hudbě nadchnout, vždycky přijde s nějakým výtečným nápadem, kterým mě dokonale zaskočí. Naopak já, když píšu texty, snažím se už sám v sobě si vytvářet určité melodie, které se pak i v celkovém kontextu skladby projeví. Ještě se nestalo, že bychom se chytli pod krkem a hádali se.
Hodně neuvěřitelně vypadají některé diskuze vašich příznivců, přičemž někteří vás rovnou považují za „nejlepší českou kapelu“! Dokonce i tohle jsem si přečetl! To musí být i pro vás samotné docela šok? Vždyť jako kapela v podstatě fungujete sotva dva roky a živě hrajete jen na vybraných akcích!? Nemáš nyní pocit jakéhosi většího závazku vůči fans?
No…jak bych to vyjádřil (dlouze přemýšlí). S „Gotickou duší“ jsme vyrazili mezi lidi a najednou tě začnou pozitivně překvapovat určité věci. Třeba právě prodej „Gotické duše“…úplně mě to vyděsilo, ačkoliv jsem reflektoval i ty negativní názory. Na druhou stranu si však člověk musí zachovat svůj nadhled a sám si uvědomit, že tohle všechno je přece jen naše zábava a jakási další forma mezilidské komunikace. Proč se tady pro nějaký názor zabíjet? Samozřejmě…my jsme…(opět dlouhé přemýšlení) takovej národ… zkrátka jsme takoví ironici, všechno bychom hned kritizovali, když se koukneš na ta fóra, tak všichni jsou tam pod nějakou přezdívkou, všichni ti tam nasypou erudovanej názor…Ono totiž něco shodit je hrozně jednoduchý. Mnohem těžší je něco tvořit. Když se ti pak stane, že natočíš klip na amatérské bází, protože víc peněz nemáš a někdo tě hned osolí, že je to sračka, a že větší kýč neviděl, tak to není úplně příjemný. Ale co teď? Stálo to úsilí, peníze, čas, člověka navíc taková práce pohltí… Ne, nemůže nás to rozhodit. Navíc se skutečně nejde zavděčit všem. Ano, některé ohlasy fanoušků byly opravdu velkolepé, ale nikde není psáno, že se jim bude líbit i album následující.
Teď otázka, se kterou možná dloubneme do vosího hnízda. Co si budeme vyprávět, gothic rocková scéna v Čechách neexistuje, kapely by se daly spočítat na prstech jedné ruky a těch fanoušků taky moc není. Nicméně určitá komunita „gothic“ tu přece jen je, ovšem mám takový dojem, že vás v oblibě až tolik nemají (názory, recenze atd.). Nějaký vnitřní pocit mi říká, že vznikl takový opar kde je napsáno:“ zkrátka gothic rock od kluků, kteří vyrostli na metalu tu nemůže dělat revoluci“. Vsadím se, že třeba tady v Polsku byste se setkali s mnohem větší podporou…
Máš asi pravdu….ale to je opravdu těžký. Ono uchopit vůbec tu gothic kulturu je hrozně složitý. Lidé můžou mít společného jmenovatele, ovšem ten názorový průsečík může být obecně hodně malej, ale může to být i zcela opačně. Vždyť si vezmi, že spousta lidí z této komunity jsou buď absolutní introverti, a nebo maximální extroverti, kteří chtějí být vidět. V dobrém smyslu slova se tedy dá tvrdit, že jsou to lidé s vyhroceným vnímáním a od toho se potom odvíjejí i ty jejich názory. Vytvářet mýtus ze slova „gothic“ je nesmysl. Když Petr Štěpán řekne: „jedinej pořádnej gothic v Česku je XIII.STOLETÍ“, je tam ta kontinuita na vlnu punku, řeknu OK, beru to, ale nám není padesát a těžko bychom ve svých šestnácti letech mohli být na punkové vlně, to není možný. My jsme vyrostli na metalu, doom metalu. Proto si myslím, že by tady neměl rozhodovat hudební styl, ale spíše postoj k životu, který je v opozici vůči hodnotám, se kterými se člověk běžně setkává. Jestliže tedy hlasy z české gothic scény nejsou nejvřelejší ( i když zas tak úplně pravda to není), tak nás to netrápí. To naše stylové označení „gothic rock troubadours“ beru spíše jako takové označení identity. Pokud chceme, aby si nás noví fanoušci všimli, měli bychom jim přiblížit to umělecké pojetí, které nám je nejbližší. Z naší strany to rozhodně není žádný kalkul.
Jak vlastně odpovídáš na otázky typu: jak moc je divný, že v BRATSTVU LUNY hrají borci z hard coreových kapel? Domnívám se, že je to pro vás téma dne…
Mně tahle otázka vůbec nepřijde podstatná. Je pravda, že po prvním koncertě bylo všechno odhaleno, ale my s tím nemáme vůbec žádný problém. Důležitý je, že si všichni rozumíme a BRATRSTVO LUNY nás baví.
Jak vaše počínání hodnotí jiné kapely? Máte v tuzemsku nějakou spřízněnou duši, která vám třeba i vysekla poklonu?
Na hudební scéně máme spoustu přátel, ale s žádnou kapelou se až tak hluboce nebratříčkujeme. Nicméně různé formy pomoci, spolupráce…. na nic si nemůžeme stěžovat.
OK, nyní se opět vrátíme na úplně tu prvotní vlnu otázek. Prokletí básníci byli bití za svojí tvorbu v dobách, ve kterých tvořili a velkého uznání se povětšinou nikdy sami nedožili. Po celý svůj život v podstatě bojovali s nepochopením. BRATRSTVO LUNY záměrně evokuje tuto myšlenku, a nebo jsem si ji tam zkrátka našel?
Tohle je vždycky hodně složité. Zmínil si prokleté básníky, jejichž jména se na desce také objevují. Dneska jsou ta jejich díla považována za klasiku, ovšem ten člověk, když to psal, tak na něco reagoval, ale náš současný výklad se může v mnohém lišit. Důležité ovšem je, že ti lidé se zkrátka odlišovali, věřili svým myšlenkám a podle toho také žili. A následně z toho byl problém. S tímhle se však můžeš setkat všude. Stále jako kdyby si měl pocit, že ti někdo hází (úmyslně) klacky pod nohy. Horší je, když se pak ten pocit změní ve skutečnost. Tohle se zkrátka děje i dnes, a nebo stačí vzpomenout na dobu dávno (i nedávno) minulou. Odlišný názor tě stál život! Každá doba je zkrátka o střetu těch oficiálních názorů s názory alternativními. Postavy, které se objevují na naší desce jsou v podstatě metaforami myšlenek, který nebyly akceptovaný a oni je přesto hlásali. A ještě bych chtěl k tomu všemu podotknout, když už jsme to rozvedli, docela mě mrzelo, že se v jedné tuzemské recenzi objevilo slovo „slátanina“ v souvislosti s texty. Autor zřejmě narážel právě na postavy či události a nic z toho mu nedávalo smysl. OK, je to jeho názor, já ho respektuju. Tím se právě dostáváme k tomu pochopení/nepochopení. Třeba já osobně mám rád texty Petra Štěpána, dokáží mě uspokojit, ale musím sám sobě přiznat, že v některých se taky nevyznám a marně zkoumám, co tím chtěl autor vlastně říct. Takže to na mě taky vlastně působí jako slátanina, i když bych si to asi nedovolil říct. Ono totiž hned k něčemu zaujmout postoj je dost odvážný. Stačí, aby utekla nějaká doba, člověk se k tomu vrátí, a pak si řekne: „aha, ona to až taková blbost není“. Ale to jen tak pro dovysvětlení tvé otázky. Každý má právo na svůj názor.
Za zvláštní prodiskutování stojí text skladby „Stín nad Toledem“, kde se nejprve zpívá „…nad Toledem se mraky vztahují“, aby v závěru město Toledo nahradila „Evropa“. Co tím chtěl básník vlastně říci? Ještě podotýkám, že album vyšlo v době, kdy Česko válčilo s Lisabonskou smlouvou a nad Evropou (tedy hlavně EU) bylo skutečně hodně zataženo…
Mračna nad Evropou to je skutečně metafora, ale ne až zas taková, jakou si sám použil :). Právě tady je tématicky propojena nit mezi minulostí a současností. Člověk v jakém kolik čase a době by zkrátka měl být obezřetnej vůči věcem, který ho ovlivňujou. Jde o to, aby lidé nejprve přemýšleli, a pak jednali Aby se nenechali strhnout nějakým většinovým názorem bez přemýšlení. Takže ten text je vlastně oslavou těch „majáků“, kteří dokázali z davu vystoupit a nemusí to být vůbec známe osobnosti, které mají pomníky. Můžou to být i úplně prostí lidé.
Na vašem webu je seznam všech lidí, kteří tvoří tzv. tým BL. Základní kameny jsou jasné, ovšem jak to bude na dalším albu? Chystají se ve vaší sestavě nějaké změny?
Určitý předěl nastal v době, kdy jsme se rozhodli pro živou prezentaci. Křest desky ve Futuru byl takovou první vlaštovkou, po které jsme se rozhodli, že v tom budeme pokračovat. Pozitivní určitě je, že tým stojící za studiovou realizací, má chuť se angažovat také na koncertech. Radikální změny tedy logicky nenastanou, alespoň tedy co se týče sestavy.
Je ve vašich možnostech, abyste koncertovali třeba i jednou do měsíce?
Ne, rozhodně. Nicméně už nyní pracujeme na přípravě speciální prezentace, která by mohla proběhnout v zimě nebo na jaře roku 2011. Jestli vše klapne, tak to bude naprosto jedinečný koncert, který odhalí sílu a další možnosti našeho hudebně-divadelního spolku.
Je někdy v budoucnu možné, že by do autorské dvojice BRATRSTVA vstoupila ještě nějaká třetí osoba?
R.X Thámo a Lord Darkthep je autorská dvojice, která společně tvoří. Je to sice na diskuzi, ovšem mám pocit, že vzít cizí text, a nebo muziku od někoho jiného (pominu náš tým, který se samozřejmě ke skladbám vyjadřuje a společně všechno dolaďujeme), to by asi nebylo úplně to pravé.
Existuje kapela, na které se oba určitě shodnete?
(dlouhééé přemýšlení)… oba máme široký záběr, ale asi bych zmínil kapely, na kterých jsme vyrostli. ANATHEMA, TIAMAT, MY DYING BRIDE, nebojím se říci IRON MAIDEN. Z českých asi SILET STREAM OF GODLESS ELEGY.
Naskýtá se otázka spojená s očekáváním nové desky. Jaká tedy bude, a nebo lépe: jakou ji tedy chcete?
Nová nahrávka se pomalu rodí, je rozpracovaná, ovšem termín vydání ti zatím neřeknu. A jaká bude? Bude na první poslech určitě tvrdší, ale nějaký radikální předěl úplně neočekávej. Nicméně kvalitativní posun by rozhodně znát být měl. Práce na „Goethit“ nás nesmírně obohatila a já věřím, že nové album bude ještě mnohem vyspělejší. V současné době máme k dispozici několik „petard“, a když se všechno povede, může z toho všeho vzniknout velkolepý „ohňostroj“.
Bude nové album tématicky navazovat na „Goethit“, a nebo si jako ústřední téma zvolil úplně jiné prostředí?
Koncept je vyřešen, mám šest hotových textů, ale…no, nechci nic prozrazovat
Ale tak trochu…?
Návaznost na „Goethit“ tam bude, ale nebude to až tolik o historii, spíše jsem se zaměřil na lidské pocity a prožívání.
Setkáme se opět při tvém vyprávění s nějakou významnou osobností?
…s tebou to není jednoduchý. Ale jo, dobře. Abych se nevykrucoval. Jeden text bude inspirován E.A. Poem.
Deska „Goethit“ se honosí mnohostránkovým bookletem, a tak mě napadá, jestli v obdobných chuťovkách budete pokračovat i na dalším albu?
Ano. Tohle je styl, který nás skutečně baví a chceme v něm pokračovat. Bude to sice stát dost peněz, ale bez nich to nejde nikdy. Už teď mohu prozradit, že v té „vymazlenosti“ půjdeme ještě mnohem dál.
Domníváš se, že přetržená nit mezi „Goethit“ a dalším albem půjde snadno navázat? Co děláte proto, aby se tak nestalo?
Na tom se pracuje stále. BRATRSTVO LUNY nespí (viz. komunikace s fanoušky). Dalším krokem určitě bude nahrávání singlu „Fantasmagorie“, někdy na podzim a už teď prozradím, že součástí něho bude i malý bonus. Nejaktuálnějším tématem je potom práce na nové desce, která se zkrátka daří.
Teď takový maličký kviz. Co odpovíš, když řeknu:
a) PRAŽSKÝ VÝBĚR II
Určité zklamání, rozporuplné pocity. Pod kůži se mi ta nová tvorba úplně nedostala. Ovšem vizuální a strhující show! Takové ambivalentní pocity z toho mám, a to především proto, že už tam není Pavlíček ani Čok. Už to zkrátka není „Výběr“. Navíc ta „2“ je tam trochu matoucí. Jinak Kocábovu tvorbu mám jinak rád, je to výborný hudebník. Nicméně PRAŽSKÝ VÝBĚR II=rozporuplné pocity.
- b) KRUCIPÜSK
Velký sympatie k panu Hájíčkovi! Tehdy jsem si koupil dokonce debut „Ra-ta-ta“ a mám ji rád dodnes. Za vrchol jejich tvorby však považuju desku „Druide!“, která má výtečnou atmosféru! - c) KRABATHOR
To jde úplně mimo mě. Neposlouchám, ale dokážu uznat, že se prosadili ve světě, což je na českou kapelu rozhodně úspěch - d) ROOT
Deska „Kärgeräs“ je pro mě srdcovka. Big Boss je nepřehlédnutelná osobnost český rockový scény s přesahem do zahraničí. ROOT sice nevzývám ve všech jejich polohách, ale některé jejich nahrávky mám moc rád. - e) MASTER´S HAMMER
To je úplně stejné jako KRABATHOR. Čas „Jílemnického okultisty“ jsem nějak registroval, ale není to kapela, jejíž desky bych si kupoval. Ani jejich comebackové album jsem neslyšel.
Domníváš se, že by se někdy v budoucnu mohlo stát, že se váš projekt dostane do úplně jiné roviny, ať už z hlediska hudebního či tématického?
Nám je zatím v rovině, ve které se nyní nacházíme, velice dobře a navíc si myslím, že to není „rovina“, ale „pěkně členitá krajina“. V současnosti vůbec nemám pocit, že bychom byli ohraničeni nějakou škatulkou, což si posluchači mohli všimnout. My rozhodně nejsme ortodoxní gotika ve stylu nějakýho „old school“, i když určitá evokace tam asi může být. Prostor pro naše umělecké manévrování je dost široký a není vůbec na místě mluvit o nějakých dalších projektech. Nám je dobře pod svitem luny!
ALL