RECENZE  – LUNA NAD IGLAU

FOBIA zine

autor: Johan

CD 2019, LunArt Music / gotický rock / Česko

Johan  7/10

9. 12. 2019

BRATRSTVO LUNY letos slaví třináct let na scéně. Nekulaté výročí většinou kapely pomíjí, ale pro tuzemskou gotickou scénu má zdánlivě nešťastné číslo signifikantní význam. XIII. STOLETÍ kraluje žánru skoro třicet let a spolupráce bratrů Štěpánů s BRATRSTVEM LUNY už taky nějaký ten pátek trvá. Začalo to vystoupením XIII. STOLETÍ na Magické noci trubadúrů v roce 2012 a postupně se mezi oběma skupinami vytvořil přátelský vztah, který byl zvěčněn na 2CD „Decade“ v podobě hostování Petra Štěpána ve skladbě „Vampyrismus psýché“, resp. coverem HNF „Pochod hrdinů“ v podání BRATRSTVA. Letos uzrál čas na další společný projekt – to se obloukem vracím k první větě – a výsledkem je společné CD kapely a Petra Štěpána nazvané „Luna nad Iglau“.

Právě instrumentálka „Luna nad Iglau“ komplet uvozuje a jde o krátké intro pracující s motivy skladby „Iglau“, v níž se Petr Štěpán věnuje městu, ve kterém žije a kterou fanoušci XIII. STOLETÍ znají i z živého provedení. Následuje první „nenovinka“. Tímto slovem označuji skladby, které už ve stejném hudebním provedení vyšly, ale tentokrát je nazpíval Petr Štěpán. „Největší z pierotů“ je výborná záležitost, už když jsem recenzoval dekádní CD, považoval jsem ji za výjimečnou a s novým zpěvem vyznívá stejně silně, jak po výrazové, tak po textové stránce. Určitě první z vrcholů, který Petr opatřil adekvátním vokálem. Zato „V rozvalinách“ považuji za dramaturgický přehmat, skladba se mi nelíbila v originále a nelíbí se mi ani s jiným zpěvem. BRATRSTVO má v repertoáru řadu mnohem silnějších písní a na oslavné CD zařadí tuhle plytkost a nemastnost neslanost.

Radost mi naopak činí „Třináctý úplněk“, původně určený pro kompilaci „Dark Tunes from Czech & Slovak Caves“, jež vyšla pod patronátem Sanctuary. Jedná se o jedinou skladbu BRATRSTVA LUNY, která mi chybí ve sbírce, takže jsem za zařazení rád. Navíc mi přijde povedená, jako jakýsi průsečík BRATRSTVA a TŘINÁCTKY, a byť text obsahuje sloku plnou žánrového klišé, sedí to. Protože…

Je to gotika, tajemná dáma,
svobodná vlčice i černá vrána.
Je to gotika, maska a stín,
v úplňku Luna, duch starých míst.

Po hudební stránce nabízí různé polohy, nejen typickou, ale i lehké odskoky k řekněme moderním postupům v ranku gotického rocku, jako je minimalismus či elektronika.

Následují dvě „nenovinky“. Opět byl použit hudební podklad z minulosti, který Petr opatřil zpěvem. Rozdíl je v tom, že „Carpe Diem Corporation“ má v této podobně premiéru, „Vampyrismus psýché“ se objevil na předchozím nosiči. Obě skladby patří k těm nejvýraznějším z repertoáru BRATRSTVA a společně s „Třináctým úplňkem“ tvoří nejsilnější pasáž alba.

Pak přichází ošemetná pasáž, dva songy v nových verzích. To je na jednu stranu fajn, že se na takto pojatém CD fanoušek dočká dalšího překvapení, na druhou je vždycky těžké uspět s modifikací něčeho, co všichni znají a mají zafixováno. U zpěvu mi ten kontrast mezi Petrem a Xpílem nepřijde tak fatální, spíše zajímavý, u „Nomen Rosae“ a především „Fantasmagorie“ tančíme na žhavých uhlících.

„Nomen Rosae“ i „Fantasmagorie“ se totiž dočkaly verze č. 3, přičemž u prvně jmenované mi to žíly netrhá a nemám problém se s jejím vyzněním smířit. „Fantasmagorie“ s podtitulem Symphonic version se mi nelíbí. Dávám přednost verzi č. 2 zařazené na bonusovém CD alba „La Loba Ante Portas“ a na „Decade“, tady to podle mě pánové s kreativitou přehnali a píseň utopili v nějakém podivném patosu. Utahanost, mdlo, střídání ostřejších výjezdů a rádoby symfonična, song ztratil nit i spád.

To „Pochod hrdinů“ je o několik tříd výše, ale věci znalí jej již znají přesně v té podobě, ve které je tady zařazen. Ale to neubírá na jeho kvalitách, ostatně i bratři Štěpánové se nad tímto coverem své legendární kapely HNF nerozpakovali vynášet pochvalná slova. Za zmínku v této věci určitě stojí skutečnost, že jde o jediný song, ve kterém Petr Štěpán na nahrávce nezpívá, hlas v něm patří Xpílovi. V závěrečném outru promlouvá opět Petr; jde o tytéž verše, které uvozovaly „Carpe Diem“.

U BRATRSTVA LUNY vždy hrály významnou roli obaly. Kapela si s nimi v minulosti pohrála, nešetřila na počtech stran bookletů ani provedení přebalů, ať už šlo o parádně vypravené digipacky nebo digibook. Ani tentokrát to v tomto směru nepokulhává, osmistránkový digipack obsahuje vložený sešitek o dvaceti čtyř stránkách, v němž jsou (kromě textů a vyčerpávajících informací o nahrávání jednotlivých skladeb) slova vydavatele, Petra Štěpána, R. X. Tháma, Petra Korála, Blackmoona či Vladímíra Kočandrleho, nechybí ani fotky muzikantů a tváře alba, matky Fénixů, půvabné Sisy Majrychové. Fénix se v obalu vyskytuje hojně, je v něm vlastně celý jeho příběh, byť graficky pojatý spíše heavy/powermetalovým výrazivem. (úsměv) To ještě unesu, ale titulka mi přijde, ve srovnání s předchozími skvosty, jako špatný (grafický, koncepční…) vtip. Chápu, že tvář legendy prodává, ale… vám se to jako líbí?

Seznam skladeb:

Luna nad Iglau (intro)

Největší z pierotů